Standardy organizacyjne teleporady w ramach POZ: informacje dla pacjentów


Dokument ten zawiera informacje o warunkach udzielania teleporad i e-rozwiązaniach stosowanych w NZOZ PRAKTYKA LEKARZA RODZINNEGO URSZULA PUSKARZ (Świadczeniodawca), zgodnie z § 3 p. 1
rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego
teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

Dokument jest przeznaczony dla pacjentów Świadczeniodawcy. Jego treść jest udostępniana:

• w miejscu udzielania świadczeń przez Świadczeniodawcę NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego
58-312 STARE BOGACZOWICE UL.GŁOWNA 163.

• na stronie internetowej Świadczeniodawcy www.praktyka-starebogazowice.pl

• telefonicznie (na żądanie pacjenta).

1. Informacje o warunkach udzielania teleporad


Świadczeniodawca zapewnia możliwość pacjentom kontaktu w sposób umożliwiający nawiązanie
połączenia ze Świadczeniodawcą bez zbędnej zwłoki.

1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad


Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje następujące systemy teleinformatyczne lub
systemy łączności:
• połączenia telefoniczne.
Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje połączenia telefoniczne.

1.2 Ustalenie terminu teleporady


W celu ustalenia terminu teleporady prosimy pacjentów o:
• kontakt telefoniczny ze Świadczeniodawcą pod numerem telefonu 74 8452 210
oraz w sprawach pilnych pod nr tel. komórkowego 666 364 634 od poniedziałku do piątku w
godzinach 08:00 – 18.00.
Teleporada jest realizowana nie później niż w pierwszym dniu roboczym, następującym po dniu
zgłoszenia prośby o teleporadę , chyba że świadczeniobiorca wyrazi zgodę na inny termin .

1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem


Sposób nawiązania kontaktu między Świadczeniodawcą a pacjentem w celu udzielenia teleporady -
telefoniczny. Kontakt jest nawiązywany w ustalonym wcześniej terminie i o wcześniej ustalonej
godzinie. Świadczeniodawca nawiązuje kontakt telefoniczny z pacjentem w ustalonym wcześniej

terminie i o wcześniej ustalonej godzinie. Podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem
(w odstępach nie krótszych niż 5 minut).


1.4 Sposób udzielenia teleporady


Przed udzieleniem teleporady osoba udzielająca teleporady dokonuje weryfikacji tożsamości
pacjenta , w szczególności na podstawie danych przekazanych przez samego pacjenta.

1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem


Świadczeniodawca – w terminie i o godzinie ustalonych wcześniej - podejmuje co najmniej 3 próby
kontaktu z pacjentem (w odstępach nie krótszych niż 5 minut).
Jeżeli opisane próby kontaktu z pacjentem nie przynoszą rezultatu, odnotowuje się informację na ten
temat w dokumentacji medycznej pacjenta. W celu umówienia nowego terminu teleporady pacjent
kontaktuje się ze Świadczeniodawcą w sposób opisany w części (1.2 Ustalenie terminu teleporady).


1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem


Jeżeli z uwagi na stan zdrowia pacjenta nie jest możliwe udzielenie teleporady , pacjent ma
możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej, udzielonego w bezpośrednim kontakcie z
pracownikiem Świadczeniodawcy.
Okoliczności uzasadniające taki sposób postępowania Świadczeniodawca ustala w porozumieniu
z pacjentem lub przedstawicielem ustawowym pacjenta.

2. Instrukcje dla pacjentów



2.1 E-recepty


U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-recepty.
W trakcie wizyty lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-receptę:
• e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako
dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje w aptece,
• SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako
informacja o wystawieniu recepty i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje w aptece
wraz ze swoim numerem PESEL,
• w postaci wydruku (na żądanie pacjenta lub gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru
telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta).
W wyjątkowych sytuacjach pacjent może także otrzymać dane do realizacji e-recepty w innej formie.

Więcej informacji nt. e-recept znajduje się na stronie internetowej
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta


2.2 E-skierowania



U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-skierowania.
Podczas konsultacji lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-skierowanie na leczenie
specjalistyczne lub szpitalne :
• e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako
dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę.
Pacjent może takżepodać 4-cyfrowy kod dostępu (znajdujący się na skierowaniu) i swój
numer PESEL,
• SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako
informacja o wystawieniu e-skierowania i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje
podczas rejestracji na wizytę wraz ze swoim numerem PESEL,
• w postaci wydruku (na żądanie pacjenta, gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu
w Internetowym Koncie Pacjenta lub gdy pacjent nie posiada Internetowego Konta
Pacjenta), który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę.

Więcej informacji nt. e-skierowań znajduje się na stronie internetowej
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie

2.3 E-zlecenia na wyroby medycznej


U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-zlecenia na wyroby medyczne.
Podczas konsultacji lub teleporady pacjent może otrzymać e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby
medyczne (protezy, obuwie ortopedyczne, pielucho majtki , sprzęt stomijny itp.):
• na druku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, z którym pacjent udaje się do sklepu
medycznego lub apteki (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu
Zdrowia),
• w postaci numeru zlecenia, który pacjent podaje w sklepie medycznym lub aptece wraz ze
swoim numerem PESEL (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu
Zdrowia).

Więcej informacji nt. e-zleceń znajduje się na stronie internetowej
https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zlecenia-na-wyroby-medyczne

2.4 Zlecenia badań dodatkowych


U Świadczeniodawcy istnieje możliwość zlecenia badań dodatkowych, w szczególności
laboratoryjnych lub obrazowych.
Badania dodatkowe, zlecone w trakcie udzielonego świadczenia, można wykonać u
Świadczeniodawcy lub w podmiotach, z którymi Świadczeniodawca współpracuje w celu zapewnienia
prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu
procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (szczegółowy zakres współpracy z innymi podmiotami
leczniczymi jest uregulowany w umowach będących podstawą współpracy z tymi podmiotami).

Szczegółowa informacja o miejscu realizacji konkretnych badań zleconych znajduje się
poniżej.

1. Badania RTG i USG

NZOZ „Na Browarnej„ 58-300 Wałbrzych
ul. Browana 3

pon. , wtorek i środa
od 9:00-15:00
-Po wcześniejszej
rejestracji
telefonicznej
tylko
z wdrukowanym
skierowaniem

tel. 74 842 24 76 do 77 wew. 20

2. Badania RTG

NZOZ „Biały Kamień „
58-304 Wałbrzych
ul. Wysockiego 24

pn. 8:15-17:00
wt . 8:15-13:00
śr . 8:15-13:00
czw . 8:15-17:00
pt. 8:15-13:00

tel. 748434058
wew. 6

3. Badania
laboratoryjne

Diagnostyka
ul. Dluga 2

Od 06:30 do 13:00 tel. 74 664 28 58

4. Badania
laboratoryjne

Diagnostyka
ul Grodzka 73

Od 07:30 do 11:00 tel. 74 664 28 58

5. Punkt pobrań badań
laboratoryjnych

NZOZ Praktyka
Lekarza Rodzinnego
Stare Bogaczowice
ul Główna 163

wt. 07:00 - 08:00
czw. 07:00 - 08:00
po wcześniejszym
umówieniu terminu

tel. 74 8452 210

6. Badania usg jamy
brzusznej i tarczycy

NZOZ Praktyka
Lekarza Rodzinnego
Stare Bogaczowice
ul Głowna 163

Od 8.00 do 18.00
Po wcześniejszym
umówieniu terminu

tel. 74 8452 210

2.5 Założenie Internetowego Konta Pacjenta



U Świadczeniodawcy istnieje możliwość założenia Internetowego Konta Pacjenta. Pozwala ono
w szczególności na:

• otrzymywanie e-recepty SMS-em lub e-mailem,
• wykupywanie leków z recepty w różnych aptekach bez utraty refundacji,
• udostępnienie bliskiej osobie lub lekarzowi informacji o stanie zdrowia i historii przepisanych
leków,
• dostęp do danych medycznych dzieci pacjenta do 18 roku życia,
• odbiór kolejnej e-recepty bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po
konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem).

Więcej informacji nt. Internetowego Konta Pacjenta znajduje się na
stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta.

Każdy pacjent, który w deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ wskazał
Świadczeniodawcę jako placówkę medyczną, może założyć Internetowe Konto Pacjenta za pośrednictwem Świadczeniodawcy.

Założenie Internetowego Konta Pacjenta wymaga, aby pacjent dysponował:
• założonym i potwierdzonym Profilem Zaufanym (Świadczeniodawca może wesprzeć pacjenta
w założeniu lub aktywacji Profilu Zaufanego),
• dokumentem potwierdzającym tożsamość,
• telefonem komórkowym.