Standardy organizacyjne teleporady
w ramach POZ: informacje dla pacjentów
21.04.2021
Dokument ten
zawiera informacje o warunkach udzielania teleporad i e-rozwiązaniach
stosowanych
w PRAKTYKA LEKARZA RODZINNEGO NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ URSZULA
PUSKARZ (ul. Główna 163, 58-312 Stare Bogaczowice) (Świadczeniodawca),
zgodnie z § 3 p. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w
sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki
zdrowotnej.
Dokument jest przeznaczony dla pacjentów Świadczeniodawcy. Jego treść jest udostępniana:
· w miejscu udzielania świadczeń przez Świadczeniodawcę (ul. Główna 163, 58-312 Stare Bogaczowice),
· na stronie internetowej Świadczeniodawcy (www.praktyka-starebogaczowice.pl),
· telefonicznie (na żądanie pacjenta).
Spis treści
1. Informacje o warunkach udzielania teleporad.
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad.
1.2 Ustalenie terminu teleporady.
1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem.
1.4 Sposób udzielenia teleporady.
1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem.
1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem.
1.7 Świadczenia wyłączone z zakresu teleporad.
2. Instrukcje dla pacjentów.
2.1 E-recepty.
2.2 E-skierowania.
2.3 E-zlecenia na wyroby medyczne.
2.4 Zlecenia badań dodatkowych.
2.5 Internetowe Konto Pacjenta.
2.6 Zlecenia na stale stosowane leki
Wzór druku.
1. Informacje o warunkach udzielania teleporad
1.1 Systemy wykorzystywane do udzielania teleporad
Świadczeniodawca do udzielania teleporad wykorzystuje połączenia telefoniczne.
1.2 Ustalenie terminu teleporady
W celu ustalenia terminu teleporady prosimy pacjentów o ze Świadczeniodawcą pod numerem telefonu 74 8452 210 (w sprawach pilnych pod numerem telefonu 666 364 634) od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 18:00.
Teleporada jest realizowana:
· nie później niż w pierwszym dniu roboczym, następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta do Świadczeniodawcy albo
· w późniejszym terminie, ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
1.3 Nawiązanie kontaktu z pacjentem
Świadczeniodawca
nawiązuje kontakt telefoniczny z pacjentem w ustalonym wcześniej terminie
i o wcześniej ustalonej godzinie. Podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu z
pacjentem
(między pierwszą a trzecią próbą powinno upłynąć minimum 5 minut).
1.4 Sposób udzielenia teleporady
Przed udzieleniem teleporady osoba udzielająca teleporady dokonuje weryfikacji tożsamości pacjenta, w szczególności na podstawie danych przekazanych przez samego pacjenta.
Po potwierdzeniu terminu i godziny teleporady pacjent otrzymuje informację o numerze telefonu, którego będzie używać osoba udzielająca teleporady. Nie może to być zastrzeżony numer telefonu, ponieważ pacjent musi mieć pewność, że kontaktuje się z nim placówka medyczna w sprawie teleporady.
1.5 Sposób postępowania w razie braku kontaktu z pacjentem
Świadczeniodawca – w terminie i o godzinie ustalonych wcześniej - podejmuje co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem (między pierwszą a trzecią próbą powinno upłynąć minimum 5 minut).
Jeżeli opisane próby kontaktu z pacjentem nie przynoszą rezultatu, odnotowuje się informację na ten temat w dokumentacji medycznej pacjenta. W celu umówienia nowego terminu teleporady pacjent kontaktuje się ze Świadczeniodawcą w sposób opisany w części 1.2 Ustalenie terminu teleporady).
1.6 Bezpośredni kontakt z pacjentem
Jeżeli z uwagi na
stan zdrowia pacjenta nie jest możliwe udzielenie teleporady, pacjent ma
możliwość skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej, udzielonego w
bezpośrednim kontakcie
z pracownikiem Świadczeniodawcy.
Okoliczności
uzasadniające taki sposób postępowania Świadczeniodawca ustala w porozumieniu
z pacjentem lub przedstawicielem ustawowym pacjenta.
1.7 Świadczenia wyłączone z zakresu teleporad
Od 16 marca 2021 r. następujące świadczenia mogą być realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie z pacjentem:
· świadczenia, w przypadku których pacjent lub opiekun ustawowy pacjenta nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady (nie dotyczy wystawiania - bez badania pacjenta - recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia lub zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, a także wydania zaświadczenia),
·
pierwsza wizyta, realizowana przez
lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ, wskazanych
w deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ,
· świadczenia w związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
· świadczenia w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
·
świadczenia na rzecz dzieci do 6.
roku życia (nie dotyczy porad kontrolnych, ustalonych
w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez
badania fizykalnego).
2. Instrukcje dla pacjentów
2.1 E-recepty
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-recepty.
W trakcie wizyty lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-receptę:
· e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje w aptece,
· SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu recepty i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje w aptece wraz ze swoim numerem PESEL,
· w postaci wydruku (na żądanie pacjenta lub gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta).
W wyjątkowych sytuacjach pacjent może także otrzymać dane do realizacji e-recepty w innej formie.
Więcej informacji na temat e-recept znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
|
2.2 E-skierowania
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-skierowania.
Podczas konsultacji lekarskiej lub teleporady pacjent może otrzymać e-skierowanie na leczenie specjalistyczne lub do szpitala:
· e-mailem (na adres e-mail pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako dokument zawierający kod kreskowy, który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę. Pacjent może także podać 4-cyfrowy kod dostępu (znajdujący się na skierowaniu) i swój numer PESEL,
· SMS-em (na numer telefonu pacjenta wskazany w Internetowym Koncie Pacjenta) – jako informacja o wystawieniu e-skierowania i 4-cyfrowy kod dostępu, który pacjent podaje podczas rejestracji na wizytę wraz ze swoim numerem PESEL,
· w postaci wydruku (na żądanie pacjenta, gdy pacjent nie podał e-maila ani numeru telefonu w Internetowym Koncie Pacjenta lub gdy pacjent nie posiada Internetowego Konta Pacjenta), który pacjent okazuje podczas rejestracji na wizytę.
Więcej informacji na temat e-skierowań znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie
|
2.3 E-zlecenia na wyroby medyczne
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-zlecenia na wyroby medyczne.
Podczas konsultacji lub teleporady pacjent może otrzymać e-zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne (protezy, obuwie ortopedyczne, pieluchomajtki, sprzęt stomijny itp.):
· na druku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, z którym pacjent udaje się do sklepu medycznego lub apteki (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia),
· w postaci numeru zlecenia, który pacjent podaje w sklepie medycznym lub aptece wraz ze swoim numerem PESEL (bez konieczności potwierdzenia zlecenia w Narodowym Funduszu Zdrowia).
Więcej informacji na temat e-zleceń znajduje się na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zlecenia-na-wyroby-medyczne
|
2.4 Zlecenia badań dodatkowych
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych.
Badania dodatkowe, zlecone w trakcie udzielonego świadczenia, można wykonać u Świadczeniodawcy lub w podmiotach, z którymi Świadczeniodawca współpracuje w celu zapewnienia prawidłowości diagnostyki, leczenia, pielęgnacji i rehabilitacji pacjentów oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych (szczegółowy zakres współpracy z innymi podmiotami leczniczymi jest uregulowany w umowach będących podstawą współpracy z tymi podmiotami).
Szczegółowa informacja o miejscu realizacji konkretnych badań zleconych znajduje się w tabeli poniżej.
Lp. |
Nazwa badania |
Miejsce realizacji |
Godziny pracy |
Nr telefonu |
1. |
Badania RTG i USG |
NZOZ „na Browarnej „Wałbrzych ul. Browana 3 |
Od 9:00-15:00 -Po wcześniejszej rejestracji telefonicznej - Tylko z papierowym skerowaniem |
tel. 74 842 24 76 do 77 wew. 20 |
2. |
Badania RTG |
NZOZ Biały Kamień „ Wałbrzych ul.Wysockeigo |
pn. 8:15-17:00 wt. 8:15-13:00 śr. 8:15-13:00 czw. 8:15-17:00 pt. 8:15-13:00 |
tel. 748434058 wew 6 |
3. |
Badania laboratoryjne |
Diagnostyka ul.Dluga 2
|
Od 06:30 do 13:00 |
tel. 74 664 28 58 |
4. |
Badania labaratoryjne |
Diagnostyka ul Grodzka 73 |
Od 07:30 do 11:00 |
tel. 74 664 28 58 |
5. |
Badanie labaratoryjne |
NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego Stare Bogaczowice ul Główna 163 |
wt. 07:00 - 08:00 czw. 07:00 - 08:00 |
tel. 74 8452 210 |
6. |
Badania usg jamy brzusznej i tarczycy |
NZOZ Praktyka Lekarza Rodzinnego Stare Bogaczowice ul Głowna 163 |
Od 8.00 do 18.00 |
tel. 74 8452 210 |
2.5 Internetowe Konto Pacjenta
Świadczeniodawca zachęca osoby, które jeszcze tego nie zrobiły, do założenia Internetowego Konta Pacjenta. Pozwala ono w szczególności na:
· otrzymywanie e-recepty SMS-em lub e-mailem,
· wykupywanie leków z recepty w różnych aptekach bez utraty refundacji,
· udostępnienie bliskiej osobie lub lekarzowi informacji o stanie zdrowia i historii przepisanych leków,
· dostęp do danych medycznych dzieci pacjenta do 18. roku życia,
· odbiór kolejnej e-recepty bez wizyty w gabinecie (w przypadku choroby przewlekłej i po konsultacji, np. telefonicznej, z lekarzem).
Więcej informacji na
temat Internetowego Konta Pacjenta znajduje się na
|
Każdy pacjent, który w deklaracji wyboru lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ
wskazał Świadczeniodawcę jako placówkę medyczną, może założyć Internetowe Konto
Pacjenta za pośrednictwem Świadczeniodawcy.
Założenie Internetowego Konta Pacjenta wymaga, aby pacjent dysponował:
· założonym i potwierdzonym Profilem Zaufanym (Świadczeniodawca może wesprzeć pacjenta w założeniu lub aktywacji Profilu Zaufanego),
· dokumentem potwierdzającym tożsamość,
· telefonem komórkowym.
2.6 Zlecenia na stale stosowane leki
U Świadczeniodawcy istnieje możliwość otrzymania e-recepty na stałe leki dla pacjentów, którzy w przeciągu ostatnich 6 miesięcy pozostawali w kontakcie z lekarzem (tj. wizyta lekarska, teleporada).
Pacjent zgłasza zapotrzebowanie poprzez:
· kontakt telefoniczny ze Świadczeniodawcą pod numerem telefonu 74 8452 210 od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00 – 18.00.
· druk zgłoszeniowy, umieszczony w specjalnie zabezpieczonej skrzynce, która znajduje się na ogrodzeniu praktyki, skrzynka dostępna całą dobę.
Druk zgłoszenia na leki można pobrać w praktyce oraz wydrukować ze strony internetowej Świadczeniodawcy www.praktyka-starebogazcowice.pl
Przed kontaktem telefonicznym pacjent powinien również przygotować wyżej wymienione informacje. Brak jakiejkolwiek z wymienionych informacji skutkuje niewystawieniem e-recepty.
E-recepty wystawiane są tylko i wyłącznie na leki stosowane w chorobach przewlekłych, a lekarz posiada stosowną dokumentację medyczną pacjenta.
Zapotrzebowanie na leki należy zgłaszać z wyprzedzeniem. Czas oczekiwania na e- receptę może wynosić 1 tydzień (7 dni). E-recepta wystawiana jest na okres do 6 miesięcy.
Wzór
druku
